2019! Redan?!

Tänka sig, vad ett år går undan!

Under året som gått har vi blivit hela 5!! alpackor rikare!

-3 stycken små föl, två sto, en liten vit och en härligt ljusbrun (eller mörk fawn) och en kritvit hingst

Mitt i den allra värsta sommarhettan som 2018 bjöd på åkte vi till Nybo alpackafarm. Med orr fick vi Jaguar, en ståtlig vit herre men otroligt fina egenskaper. En ny gen som vi tror kommer matcha våra sto fint i vårt lilla avelsprogram.

Men det räckte inte, vi träffade nämligen Antonia. En korpsvart dräktig dam i sin bästa ålder. Jag och mamma har pratat om att vi vill ha svart garn, så då tyckte vi att ett svart djur är vägen att gå för att få ännu en nyans i garnförrådet!

Vi var även på Alpackaföreninges utställning. Med oss hade vi Pelle, Olof och två små hingstar (RockI och Alibaba).

Båda småkillarna fick fina omdömmen och plaserade sig som 3a och 4a. Olof var ensam Appalosa i sin klass och fick även han fina ord. Pelle vår gammla gubbe tog faktiskt med sig storvinnst hem! han kom 1a i klassen av vita äldre hingstar! Vi blev såklart otroligt glada. En bonus var att vi visste att fölen 2018 allihopa har Pelles fina gener i blodet! (Två av fölen som föddes är till salu).

Vi hade även öppengård här i istorp! Så roligt det var och så många som tog sig tid att besöka oss på vår lilla farm! Enormt tacksamma! vi tror nog att det blir en repris denna sommar med! =)

Våra tre gullepojkar, Svenn, Alibaba och RockI hittade ett nytt hem och tur för oss, så kan vi kika på dem varje gång vi åker till kusinerna då pojkarna betar i Varberg!

I övrigt så händer det ofta något hä på gården, nya hönsraser skaffas, Myskankor (och höns) som behöver nya hem och alla möjliga djur som skall gosas med!

vi hörs!

/E