Blogg

2019! Redan?!

6 Jan 2019

Tänka sig, vad ett år går undan!

Under året som gått har vi blivit hela 5!! alpackor rikare!

-3 stycken små föl, två sto, en liten vit och en härligt ljusbrun (eller mörk fawn) och en kritvit hingst

Mitt i den allra värsta sommarhettan som 2018 bjöd på åkte vi till Nybo alpackafarm. Med orr fick vi Jaguar, en ståtlig vit herre men otroligt fina egenskaper. En ny gen som vi tror kommer matcha våra sto fint i vårt lilla avelsprogram.

Men det räckte inte, vi träffade nämligen Antonia. En korpsvart dräktig dam i sin bästa ålder. Jag och mamma har pratat om att vi vill ha svart garn, så då tyckte vi att ett svart djur är vägen att gå för att få ännu en nyans i garnförrådet!

Vi var även på Alpackaföreninges utställning. Med oss hade vi Pelle, Olof och två små hingstar (RockI och Alibaba).

Båda småkillarna fick fina omdömmen och plaserade sig som 3a och 4a. Olof var ensam Appalosa i sin klass och fick även han fina ord. Pelle vår gammla gubbe tog faktiskt med sig storvinnst hem! han kom 1a i klassen av vita äldre hingstar! Vi blev såklart otroligt glada. En bonus var att vi visste att fölen 2018 allihopa har Pelles fina gener i blodet! (Två av fölen som föddes är till salu).

Vi hade även öppengård här i istorp! Så roligt det var och så många som tog sig tid att besöka oss på vår lilla farm! Enormt tacksamma! vi tror nog att det blir en repris denna sommar med! =)

Våra tre gullepojkar, Svenn, Alibaba och RockI hittade ett nytt hem och tur för oss, så kan vi kika på dem varje gång vi åker till kusinerna då pojkarna betar i Varberg!

I övrigt så händer det ofta något hä på gården, nya hönsraser skaffas, Myskankor (och höns) som behöver nya hem och alla möjliga djur som skall gosas med!

vi hörs!

/E

ÖPPEN GÅRD 3/6

3 May 2018

ÖPPEN GÅRD 3/6

Välkommna mellan 11-16

Vi har alpacka släpp 11.30

Vi snackar alpacka 14.00

Försäljning av kaffe och hembakat hela dagen.

Tipspromenad genom alpackahagen ner till vår egen badstrand! Dags för årets första dopp?!

Titta på gårdens andra djur -hästar -ankor -hönor

Försäljning av ägg och hönor, alpacka produkter och råull.

Vi hoppas bjuda på en fin dag i på vår härliga gård!

Höst är lika med marknad

6 Sep 2017

Oj, nu är det redan höst och vi har redan varit på 3 marknadsdagar. Men misströsta inte vi skall på 3 hela helger till!

16-17/9 skall vi till strömmafarmlodges stora höstmarknad. Sen har vi äskhults mysiga 1800tals julmarknad den första helgen i advent och andra helgen i advent skall vi på idala gårdsbageris julmarknad

Det är så roligt att vara på marknader och att få träffa alla människor och få visa upp våra fina djur!

vet ni om någon mer marknad där vi skulle göra succés så säg till!

Kram på er!

Nytt år nytt på sidan

11 Mar 2017

Då var vi redan en bit in i 2017 och det är redan lite roliga event inplanerade i kalendern. Näst på tur är Idalas Vårmarknad den 20 Maj. Vi kommer vara där med några alpackor och vårt fina garn och andra härliga produkter.

Snart skall dem klippas och göra sig redo för sommar och svalkande bad i sjön! Vi längtar och ser fram emot fler event och tilfälle att få visa våra fina Djur!

/sjon.jpg

Må Väl /E

Hösilagefest hos Alpackorna.

16 Jan 2015

Nu har vi öppnat första hösilagebalen för vinternAlpackorn tycker verkligen om det. När vi kommer med maten rusar dom in i stallet.När dom är mätta går dom ut igen.Alpackor tillbringar helst all övrig tid utomhus.

Hänt med Alpackorna i december.

5 Jan 2015

Vi har grimtränat dom minsta alpackorna dom tyckte det var lite besvärligt i början men sedan slappnade dom av.
det brukar vara lättare om man börjar tidigt och sätter på grimman när vi klipper klorna och ger dom vitaminer.

Dom äldre alpackorna som är vana med grimma är så snälla att Olivia, vårat barnbarn 4 år, kan leda dom själv.